CZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Čtvrtek 28.03.2024
  TOP 20  
  Databanka akcí
 
  KULTURNÍ, ZÁBAVNÍ A SPOTŘEBNÍ VYŽITÍ  
  Sportovní aktivity
Kultura
Zábava
Nákupy
 
  DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A MÍSTOPIS  
  Dopravní dostupnost
Místopis
Přírodní zajímavosti
 
  POZNÁVACÍ CESTOVNÍ RUCH  
  Technická pamětihodnost
Církevní památka
Archeologie
Kultura
Lidová architektura
Hrady a zámky
Městské zajímavosti
Židovské památky
Ostatní
 
  LÁZEŇSTVÍ A WELLNESS  
  Lázně
Wellness
 
  ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU  
  Organizace cestovního ruchu
 
  SPORT  
  Letectví
Zimní sporty
Vodní sporty
Cykloturistika
Pěší turistika
Ostatní
 
  UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, SERVIS NA CESTÁCH  
  Ubytování
Stravování
Gastronomie
Servis na cestách
Mapy
Web kamera
 
Království perníku

Krauss Linz No. 7485 / 1920 (č.1) [ Muzejní exponát ]

První lokomotivou postavenou speciálně pro Mladějov byl stroj, který v konečném číslování ze druhé poloviny dvacátých let dostal číslo jedna. Lokomotiva byla objednána v roce 1918 v lokomotivce Krauss v Linci. Konstruktéři vzali za základ stroj typu R IIIc, který byl vyroben na jaře téhož roku pro rakouské Ministerstvo války, a provedli na něm rozsáhlé úpravy. Rekonstrukce byla ukončena roku 1920. Úpravy sledovaly především zvýšení výkonu. Válcový kotel byl prodloužen o jeden kroužek a původní skříňový kotel byl nahrazen větším. Topeniště bylo vybaveno stupňovitým roštem pro spalování místního nekvalitního hnědého uhlí, které mělo nízkou výhřevnost a vysokou popelnatost. Podle vzpomínek pamětníků měli místní lidé takové rošty i v kamnech. Těžba místního uhlí byla ukončena po druhé světové válce. Tehdy bylo také původní měděné topeniště nahrazeno ocelovým a stupňovité rošty nahrazeny normálními. Podélné jsou šikmé a poslední je příčný a sklopný, což velmi usnadňuje obsluhu.

Tyto úpravy však lokomotivu neúměrně prodloužily, takže bylo nutné ji postavit jako čtyřnápravovou. Kvůli průjezdu ostrými oblouky nebylo možné zasadit všechny nápravy pevně do rámu, tak se výrobce rozhodl pro kloubové uchycení tendru lokomotivy. Kotel a tři hnací nápravy jsou v hlavním rámu. Uhlák a stanoviště strojvedoucího se nachází na pomocném rámu, který je prostřednictvím mohutných podélných nosníků a otočného příčníku zavěšen na hlavní rám lokomotivy. První dvě hnací nápravy jsou odpruženy společnými podélnými listovými pružinami, třetí příčnou pružinou. Podpůrný tendr spočívá na vlastní nápravě odpružené příčnou pružinou. Toto uspořádání pojezdu je ideální pro podmínky úzkorozchodné průmyslové dráhy - nerovnosti tratě, ostré oblouky apod. Proto se jednička v pravidelném provozu osvědčila a z její konstukce se vycházelo při stavbě lokomotivy č. 5.

Lokomotiva č. 1 se v téměř nezměněném stavu dožila dnešních dnů - z viditelných úprav uveďme náhradu původního rovného komínu baňatým s jiskrojemem, posunutí písečníku směrem vpřed a změna pískování pod jednotlivé nápravy.
V padesátých letech bylo na lokomotivu namontováno turbodynamo a píšťala používané v té době na ČSD, např. na lokomotivách 556.0. Poslední dva prvky byly odstraněny při renovaci v roce 1997, na čelo lokomotivy byla dosazena odnímatelná petrolejová lampa a na střechu mosazná píšťala. Dále byly vyměněny kotlové trubky, opravena výstroj kotle (napaječe, dmychavka) a obnoven nátěr budky lokomotivy. Při renovaci se vycházelo hlavně z historických fotografií.

Kotel lokomotivy byl uznán způsobilým provozu do roku 2007. Dne 1. května 1998 se lokomotiva poprvé představila veřejnosti a od té doby vozí většinu osobních vlaků při jízdách pro veřejnost či nákladní vlaky pro fotografy. Nezbývá než doufat, že se její provoz obejde bez závad a že do roku 2007 jedničce přibudou v muzejním provozu další kolegyně.

UMÍSTĚNÍ

DALŠÍ INFORMACE: http://www.mpz.cz

Typ záznamu: Muzejní exponát
AKTUALIZACE: uživatel č. 685 org. 2, 14.03.2005 v 14:25 hodin
Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
1 PRAHA
2 STŘEDNÍ ČECHY - ZÁPAD
3 STŘEDNÍ ČECHY-JIHOVÝCHOD
4 STŘEDNÍ ČECHY - SV - POLABÍ
5 JIŽNÍ ČECHY
6 ŠUMAVA - VÝCHOD
7 CHODSKO
8 PLZEŇSKO
9 TACHOVSKO - STŘÍBRSKO
10 ZÁPADOČESKÝ LÁZEŇSKÝ TR
11 KRUŠNÉ HORY - ZÁPAD
12 KRUŠNÉ HORY
13 ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ-ŽATECKO
14 DĚČÍNSKO A LUŽICKÉ HORY
15 MÁCHŮV KRAJ
16 LUŽICKÉ HORY A JEŠTĚD
17 FRÝDLANTSKO
18 JIZERSKÉ HORY
19 ČESKÝ RÁJ
20 KRKONOŠE - ZÁPAD
21 KRKONOŠE - STŘED
22 KRKONOŠE - VÝCHOD
23 PODZVIČÍNSKO
24 KLADSKÉ POMEZÍ
25 HRADECKO
26 ORLICKÉ HORY A PODORLICKO
27 PARDUBICKO
28 CHRUDIMSKO - HLINECKO
29 SVITAVSKO
30 VYSOČINA
31 MORAVSKÝ KRAS A OKOLÍ
32 BRNO A OKOLÍ
33 PODYJÍ
34 LEDNICKO - VALTICKÝ AREÁL
35 SLOVÁCKO
36 STŘEDNÍ MORAVA - HANÁ
37 ZLÍNSKO
38 BESKYDY A VALAŠSKO
39 OBLAST OSTRAVSKO
40 OBLAST POODŘÍ
41 OPAVSKÉ SLEZSKO
42 TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO
43 OBLAST JESENÍKY